Fotocredit:

10 grunner til å stemme MDG

Nok «preik», tid for handling.

Hvis du synes det går for sakte med å skape en grønnere Moss så stem på oss! Vi må møte klima- og naturkrisa med handling, for å begrense krisens omfang og å tilpasse oss best mulig. Les mer om vår politikk for naturen, matjorda og Oslofjorden her.

Sykkel, vei og kollektivt

Vi vil ha «Bypakke» som gir midler for storsatsing på fremkommelighet for bussen, syklistene og gående, samtidig som vi får bedre veiløsninger. Vi vil ha sykkelbru og ny bru med kollektivfelt over kanalen. Vi vil bevare Tranga og å gjøre veien gjennom Halmstad til miljøgate. Vi vil gjennomføre tiltakene i sykkelplanen for mer sammenhengende sykkelvei, og trygg sykkelparkering.

Riksvei 19, fergetrafikk og Moss havn

Vi vil flytte fergeleiet og ha mest mulig av RV19 i tunell med en så skånsom løsning for byen som mulig. Ordfører bør samle mosseborgernes felles syn så vi står sterkt ovenfor staten.

Vi vil utrede riktig fremtidig bruk av Værla og Moss havn. Gods på vei bør foregå på tider av døgnet da det er god kapasitet på det lokale veinettet. Vi sier nei til utdyping av grunnene i innseilinga til Moss havn.

Byutvikling og arealbruk

Vi vil gjenbruke og transformere areal fremfor å bygge ned natur og matjord. Vi vil opprette arealregnskap som gir full oversikt over ledig areal for bolig- og næringsutvikling, slik at vi ikke bygger ned unødig. Byutvikling skjer i sentrum, på Høyda, Halmstad og Kambo. Vi jobber for gode bomiljø, med kort vei til barnehage, skole og dagligvarebutikk, samt til kollektivknutepunkt og arbeidsfellesskap.

Næringsutvikling, arbeidsliv og landbruk

Vi bygger ikke på matjord! Vi vil stimulere lokal matproduksjon, og kommunen skal bidra ved å bruke sine innkjøp fra lokale produsenter. Næringslivet er del av løsningen på klima- og naturkrisa og det må tilrettelegges for en slik utvikling. Næringslivet tilbys areal i tråd med prinsippet om gjenbruk av areal fremfor ny nedbygging.

Helse, livsmestring og livskvalitet

Vi satser på forebygging, inkludering og tidlig innsats for å sikre god livskvalitet og mestring. Det må være lett å finne frem til riktig tjeneste når du trenger fysisk eller psykisk helsehjelp. Riktig kompetanse og kapasitet i tjenestene er nødvendig.

Oppvekstmiljø, barnehage og skole

Vi ønsker en skolehverdag med fokus på godt skolemiljø, nok lek og praktisk læring. Lokalmiljøet rundt skolen må brukes i undervisningen, og digitale verktøy brukes med pedagogisk styring. Vi er for leksefri, men vil evaluere, justere og forankre bedre, både hos lærere, foresatte og elevene selv. Vi tar vare på nærskoler og barna må få tilbud om barnehageplass nær der de bor. Skoleveien må være trygg, og arbeidet med å forebygge mobbing og utenforskap trappes opp.

Kultur, idrett og frivillighet

Vi heier på kultur og idrett og bidrar med støtte til anlegg og prosjekter. Gummigranulat på kunstgressbanene må fases ut så snart som mulig, og vedlikeholdes nøye. Vi gleder oss til bibliotek og kulturskolen får gode lokaler og kan bidra til liv i byen. Festivalene i Moss må satses videre på. Frivilligheten er en svært viktig ressurs som det må legges godt til rette for.

Naturvern, dyrevern, kulturminnevern og friluftsliv

Naturen er under sterkt press. Østfold og Moss har ikke ledig areal vi kan bygge ned. Vi vil ha mer frivillig vern av skog, full opprydding i strandsonen, og sier nei til tiltak som belaster Oslofjorden. Vi må stoppe nitrogenutslipp til fjorden gjennom rensing, men vil utrede alternativ løsning til å doble renseanlegget på Fuglevik for å ta vare på verneområdene i Ryggelandskapet. Vi vil at kommunen kjøper Gon-skogen i Halmstad for å sikre fremtidig godt rekreasjons og friluftsområde.

Kommunens drift, økonomi, administrasjon og demokrati

Kommunen driftes i dag godt økonomisk og administrativt, med klimabudsjettet godt integrert og under utvikling. Vi vil ikke konkurranseutsette offentlige tjenester.

Kommunen har god kompetanse på natur, klima, og landbruk. Vi vil gjennomføre tiltakene i Oslofjordplanen, innføre Arealregnskap og budsjett, videreutvikle klimabudsjettet, og legge til informasjon om karboninnholdet i jorda i arealkart. All avfallshåndtering i kommunen må inn i gjenbrukssystem for god sirkulærøkonomi. Vi vil videreføre ordninger med tilskudd til energieffektivisering og utslippsreduksjoner, som varmepumper. Vi vil også innføre en plan for energiomstilling med fokus på effektivisering og ny produksjon av fornybar energi.

Tenk Nytt – stem Grønt. For alle, for alltid.